آیا پس از چند سال کار با اینترنت و بودن در فضای وب فکر می کنید در
ابتدایی ترین موضوع، یعنی سرچ گوگل حرفه ای هستید؟ توصیه میکنیم حتما این
مقاله را بخوانید.
سرچ کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترین کارهایی
است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. در
میان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در سرچ روزانه
مردم دنیا دارد. تا جایی که “گوگل کردن†به فعل تبدیل شده و معادل سرچ
کردن در اینترنت به حساب می آید.
اما به راستی چقدر با ریزه کاری های سرچ کردن آشنایی داریم؟ مثلا خود
شما چقدر طول می کشد تا با سرچ به محتوای مورد نظرتان برسید؟ اگر این زمان
برای شما طولانی است با دانستن چند نکته کوچک می توانید سرچ خود را بهبود
دهید و زودتر به محتوای مورد نظرتان برسید.
۱- در ابتدا لازم است بگوییم که جستجوی گوگل بر مبنای کلمات کلیدی است که
وارد می کنید. هر چه این کلمات دقیق تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر به
محتوای مورد نظرتان می رساند. وقتی عبارت information and communications
technology را در تایپ می کنید، گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که این سه
عبارت در آن وجود داشته باشد. در این حالت ترتیب برای گوگل اهمیتی ندارد.
چیزی که در بین عموم جا افتاده این است که استفاده از کلمات زیاد برای
سرچ بد است. این باور درست نیست. چون استفاده از کلمات محدود هم گستره سرچ
شما را بسیار بزرگ می کند. به نظر من برای جستجو استفاده از سه تا پنج واژه
مناسب است.
اگر می خواهید این عبارت را دقیقا به همین ترتیب جستجو کنید کافی ست آن را در کوتیشن قرار دهید.
information and communications technology
دقت کنید در گوگل عباراتی که میان کوتیشن قرار می گیرند نباید بیشتر از ده کلمه باشد. گوگل بیشتر از ده کلمه را نمی پذیرد.
نکاتی که در مورد سرچ گوگل نمیدانید
۲- حالا فرض کنید می خواهید به دنبال صفحاتی بگردید که یا دارای عبارات
information باشند یا communication و یا technology. در این حالت از
عملگر OR استفاده می کنیم. عملگرهای منطقی در گوگل دقیقا بر همان مبنای
ریاضی کار می کنند.
Information OR communications OR technology
همچنین می توانید به جای عبارت OR از ععلامت مخصوص آن | (پایپ نامیده می شود) استفاده کنید.
۳- در جستجوهای گوگل، عبارتی مانند to، a، the و مانند اینها دور ریخته
می شود و به حساب نمی آید. اگر می خواهید این عبارت ها حتما در سرچ لحاظ
شوند کافیست از علامت + استفاده کنید.
۴- علامت – (منفی) نیز کاربرد جالبی دارد و بسیار کارآمد است. فرض
کنید به دنبال محتوایی هستید که دارای عبارت information and
communications technology باشد ولی از شرکت apple در آن حرفی زده نشده
باشد. برای این کار کافی ست مانند نمونه زیر سرچ کنید.
“information and communications technology†– “appleâ€
با این کار، گوگل تمام محتواهایی که عبارت information and
communications technology را دارد پیدا می کند و آنهایی که کلمه apple در
آنها ذکر شده را فیلتر می کند و سپس نتایج را به شما نشان می دهد.
۵- ترفند دیگری که نیاز دارید، * است. فرض کنید دنبال محتوایی هستید که
دقیقا نمی دانید برای سرچ کردن ان باید از چه واژه ای استفاده کنید.
کافیست به جای واژه ای که نمی دانید از علامت * استفاده کنید. به مثال زیر
توجه کنید.
microsoft * windows
6- اگر بخواهید به دنبال عنوان های یک سایت مشخص بگردید چه می کنید؟ با
تایپ کردن عبارت INTITLE در مقابل اسم سایت، عناوین برایتان به نمایش در
خواهد آمد. البته این در شرایطی ایت که برای صفحات آن وبسایت اینتایتل
تعریف شده باشد.
iranvij :INTITLE
7- فرض کنید می خواهید دوربین دیجیتالی بخرید و محدوده قیمت برای تان
اهمیت دارد. چه طور سرچ می کنید؟ برای این منظور کافیست از “…â€
استفاده کنید. برای مثال:
Camera digital $800…۱۰۰۰
۸- اگر به دنبال موضوعی در سایت خاصی هستید، می توانید از عبارت site:
در قسمت سرچ بهره ببرید. با این کار گوگل تنها صفحاتی را به عنوان نتیجه
نشان تان می دهد که مربوط به سایت ذکر شده باشند.
Site:farspatogh.com
همچنین اگر محقق هستید و به سرچ دقیق احتیاج دارید، می توانید از صفحه
جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search و به آدرس
http://www.google.com/advanced_search مراجعه کنید.
قبل از سرچ کردن کمی روی معنای عبارت فکر کنید و بهترین کلید واژه ها برای جستجو را بیابید و استفاده کنید.