گام به گام به سوی Encrypt یا رمزکردن اطلاعات – قسمت اول



اگر شما هم در پی یک راه حل ساده اما در عین حال قدرتمند برای رمزکردن هر نوع درایوی هستید برنامه TrueCrypt وسیله‌ای است که می‌تواند به کمک قفل کردن و به رمزکردن فایل‌های شما بیاید. حالا اگر علاقمند هستید تا درباره نحوه کار کردن این ابزار اطلاعات بهتری به دست بیاورید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اگر شما هم در پی یک راه حل ساده اما در عین حال قدرتمند برای رمزکردن هر نوع درایوی هستید برنامه TrueCrypt وسیله‌ای است که می‌تواند به کمک قفل کردن و به رمزکردن فایل‌های شما بیاید. حالا اگر علاقمند هستید تا درباره نحوه کار کردن این ابزار اطلاعات بهتری به دست بیاورید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رمزگذاری فایلها و سیستم عامل‌ها در زندگی واقعی به چه درد ما می‌خورد؟

بیایید نگاهی داشته باشیم به یک مثال فرضی. فرض می‌گیریم شما یک وکیل یا یک روزنامه نگار و یا یک فعال اجتماعی هستید و اطلاعات حساسی را در اختیار دارید، اطلاعاتی که امکانش هست که گروه‌هایی و یا افرادی به دنیال دست‌یابی به اطلاعات حساس شما باشند. شما با رمزکردن(encrypt) سیستم و فایل‌های خود این امنیت را به خود و فایل هایی که در اختیار دارید می‌دهید که تنها کسانی بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند که بتوانند این رمز را وارد کنند.

TrueCrypt چیست و چرا من باید از آن استفاده کنم؟

TrueCrypt یک نرم افزار ساده است که به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ها و نرم افزارهای خود را رمزگذاری(Encrypt) کنید و همه‌ی برنامه‌های شما تحت یک رمز به طور منظم و امن نگهداری شود. برای بسیاری از کاربران معمولی کار به رمزدرآوردن و قفل کردن برنامه‌ها، کاری دشوار و سخت به نظر می‌رسد یا اینکه کار رمزگذاری را به شیوه ای نادرست و ضعیف انجام می‌دهند. با استفاده ازTrueCryp شما می‌توانید فایل‌ها و درایوهای خود را رمزگذاری کنید. رمز گذاری با استفاده از TrueCryp بسیار ساده است.

به وسیله این برنامه نه تنها برای کامپیوتر بلکه حتی برای کسانی که می‌خواهند اطلاعات یک فلش را نیز رمزگذاری و ایمن سازی کنند هم مناسب است.

برای این برنامه به چه چیزهایی نیاز هست؟

برای این برنامه و یادگیری چگونگی کار با آن شما تنها به چند چیز ساده نیاز دارید. اول یک نسخه رایگان از برنامه که می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید و دسترسی در سطح مدیریت(Administrator) به کامپیوتر.

نصب کردن برنامه

نصب و راه اندازی اولیه برنامه تروکریپت بسیار ساده است. برنامه را برای نصب اجرا کنید، سپس توافقنامه‌ای که نمایش داده می شود را بپذیرید و Ok کنید و سپس گزینه نصب Install را انتخاب کنید. در اینجا گزینه ” نصب برای تمام کاربران” را هم به شما می دهد. هنگمی که برنمه نصب شد و کار به پایان رسید به منوی استارت Start بروید و تروکریپت را راه اندازی Launch کنید.

خب در این مرحله تروکریپت از شما خواهد پرسید که آیا تمایل دارید که نحوه کار با این سیتم به شما آموزش داده شود؟ از آنجایی که ما هم اینک این اموزش را در اختیار شما می گذاریم پس گزینه لغو Skip را بزنید و جلو بروید.

اولین چیزی که ما نیاز داریم ساختن یک volume است. پس لطفا گزینه “Create Volume” را در پائین کلیک کنید. با این کار به سرعت برای شما یک volume درست خواهد شد.

Volume ها به سادگی می توانند در درایو شما یا در دیسک سیستم عامل شما قرار بگیرند. بعد گزینه ساخت یک جا برای فایل‌های رمزگذاری را انتخاب کنید. برنامه سپس از شما خواهد پرسید که آیا می خواهید یک volume مخفی داشته باشید و یا استاندارد.

خب در حال حاضر برای این مثال ما گزینه استاندارد را انتخاب می کنیم. پیام هایی را هم که در خصوص volume های مخفی می آید را هم فعلا در این مثال نادیده بگیرید. مگر اینکه شما volume های مخفی بخواهید و نه استاندارد.

در مرحله بعدی ما به نام و نام خانوادگی شما و محل اسکان شما نیاز داریم. پارامتر مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که فضای کافی برای volumeهای خود داشته باشید و در نظر بگیرید. اکنون ما تصمیم داریم که یک volume رمزگذاری شده را در یک درایو

ثانویه و در دسکتاپ قرار دهیم.

خب حالا وقتش رسیده که در اینجا طرح رمزگذاری خود را ایجاد کنید، مرحله ای که باید بسیار دقت کنید و مرتکب اشتباه نشوید! بله در اینجا گزینه های بسیار زیادی وجود دارد. اما همه اینها به طرز هوشمندانه ای طراحی و رمز گذاری شده است. برای مثال در سال 2008 بود که FBI حدود یکسال وقت صرف کرد تا یکی از فایل های رمزگذاری شده توسط یک بانکدار برزیلیایی که دست به کلاهبردی زده بود را باز کند. پس حالا متوجه شده اید که تا چه اندازه این مرزگذاری می تواند به شما اطمینان دهد.

در مرحله بعد شما اندازه volume را تعیین خواهید کرد. مقیاسی تعیین شما می تواند به KB.GB.MB باشد. ما در اینجا یک volume در اندازه 4,5 GB را امتحان می کنیم.

مرحله بعدی انتخاب پسورد است. عکس رو می بینید؟ که یک رمز کوتاه دارد؟ کلمه عبور کوتاه ایده خوبی نیست. شما باید یک کلمه عبور 20 کاراکتری را ایجاد کنید. رمزی که فراموش نکنید. در انتخاب یک رمز قوی هم فراموش نکنید که حروف بزرگ و کوچک را استفاده کنید تا رمز شما ایمن تر شود و نه اینکه به این اکتفا که مثلا password123 بلکه رمزهایی با پیچیدگی های بیشتر که امنیت بیشتری را با خود به همراه داشته باشد.

قبل از اینکه سایز و حجم فایل خود را انتخاب کنید از شما پرسیده خواهد شد که آیا شما قصد ذخیره کردن فایل های بزرگ را دارید یا خیر، اگر قصد ساخت فایل volume بزرگتر از 4 MB را دارید، پاسخ مثبت بدهید تا به صورت خودکار این کار را انجام دهد.

زمانی که صفحه Volum Format بر روی رایانه شما ظاهر می شود باید ماوس خود را حرکت دهید کافی است این حرکت ماوس را ادامه دهید و سپس دکه format را که حالا فعال شده است را کلیک کنید.

پس از این فرمت کامل شما دوباره به TrueCrypt اورجینال و اصلی بازخواهید گشت. Volume شما اکنون به صورت یک فایل *.TC در آمده است و آماده است تا هر کجا که شما تمایل داشتید آن را قرار دهید و سپس با TrueCrypt هرگاه که تمایل داشتید از آن استفاده کنید.

حالا بر روی گزینه “Select File” کلیک کنید.

.

کلمه عبور خود را در این مرحله وارد کنید. در همین جا باز هم تکرار می کنیم که ما برای این مثال از یک کلمه عبور کوتاه استفاده کردیم ولی شما حتما از یک کلمه عبور کافی و امن استفاده کنید. کلمه عبوری لااقل با 20 کارکتر. اکنون که کلمه عبور را وارد کردید. Ok را بزنید.

حالا بیائید نگاهی داشته باشیم به رایانه من تا با هم چک کنیم که آیا مراحل رمز گذاری شده را به درستی طی کرده ایم یا نه و فایل volume به عنوان یک درایو نصب شده است یا نه.

بله ! موفقیت آمیز بود. درایو ما با ظرفیت 4,38 GB به درستی ساخته و نصب شد. اکنون شما به راحتی می‌توانید فایل های خود را در این درایو رمزگذاری شده و امن نگهدای و آنها را از چشمهای کنجکاو دور نگه دارید.

فقط فراموش نکنید وقتی که فایلی را می خواهید کپی کنید و در اینجا قرار بدهید را حتما به طور کامل پاک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد